Vasaloppet 2012

Jag läser FÅ bloggar. Jag fokuserar på att UPPLEVA saker istället för att läsa om andras upplevelser. Men, en blogg jag läser ibland, där skrev bloggaren att väckarklockan var ställd på ringning för att se Vasaloppet.
Jag behövde inte ställa klockan, jag är morgonpigg och har intresse för sport. Därför tittade jag på SVT's sändningar från Vasaloppet, och Vasaloppsveckan. Väldigt få svenskar vet att Gustav Vasa enligt historien åkte åt andra hållet, från Mora till Sälen. Häftigt, eller hur? Att en så stor succé är svensk! Kungliga, människor med adlig påbrå, motionärer sk. blåbär, och eliten.

Tyvärr har personen som gjorde loppet möjligt att sändas i tv eftersom han var Sveriges enda sportjournalist, så fixade han ALLT själv. Sven Plex Petersson, eller Plex, han upplevde 47 Vasalopp på plats, och det var verkligen hans stjärna. I början av sändningen blev han verkligen hyllad och man kände hur mycket han tyckte om Vasaloppet.

VANN loppet gjorde Jörgen Brink, för TREDJE året i följd! IMPONERANDE! Nästan lika imponerande som Brinks insats i fädersspår var André Pops i intervjun med segraren. Brink var väldigt rörd och Pops fick honom nästan att lova att köra ett Vasalopp till... Vi får väl se om Brink vinner vasaloppet 2013? Ingen har nämligen vunnit loppet som är äldre en Brink och ingen har vunnit 4 gånger i rad med dagens utrustning och teknik.
Den åkare som använde längst tid ute i spåret kom i mål efter 12,5 timmar. Hon hette Inger och kommer ifrån Blekinge.
Stor eloge till SVT för proffsiga sändningar! Klockrena intervjuer av Yvette, Pops och UTMÄRKT kommenterat av Hård och Blomman. Gillade verkligen intervjuerna av funktionärerna. Tack och hej Vasaloppet 2012.
\ poppigt



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0