Mina plugg knep,

Jag gillade många gånger att gå i skolan när jag var liten. Hade lärare som lekte med oss på rasterna, och fick flera guldstjärnor av fröken. Flera gånger fick jag höra konstruktiv kritik. De flesta som jag lärde mig saker tillsammans med har jag kontakt med idag också, nästan 15 år senare. Vi tränade verkligen på att minnas saker. Nu vill jag dela med mig av 8 tips eller knep som gör att resultatet på matteprovet i skolan eller zorrofinten på fritiden sitter så att man lätt kan plocka fram kunskapen och använda det man har lärt sig!

  1. Bestäm dig för vad du ska lära dig. Känns gloslistan på 50 ord lång? Börja med 4, 14 eller 25 ord.
  2. Bestäm när du ska lära dig gloslistan. En tid då bara den är viktig. Till exempel:
  • kl: 15.45: 7ans multiplikationstabell?
  • kl: 16.05 paus
  • kl: 16.15 hur man lagar en mumsig lasagne?
3. Vet du någon annan som vill lära sig samma sak, eller redan kan? Plugga tillsammans!
4. Tänka positivt! Motgångar spelar ingen roll!
5. Gör klart innan du börjar på nästa.
6. Fixa egna minneregler. Som till exempel: jag brukar tänka på olika låttexter. Maggio till exempel.
7.  Hitta en bra plats att plugga. Skolans bibbla eller tillsammans med lugn musik?
8.  Belöna dig själv. Njut när det går bra!

\ poppigt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0